Direktlänk till inlägg 3 september 2014

Shiraz, Isfahan, onsdag

Av Anders - 3 september 2014 23:00

Åker från Shiraz på kvällen. Checkade ut vid 13-tiden, sen gick Maryam för att leta frisör, ville vara nyfixad i håret tills hon skulle träffa en vän. Satt ett tag i hotellobbyn, sen ut till ett av shah-familjens palats som nu var delvis militärmuseum. Bl a kpist m/45, någon svensk haubits BOD-FERES = Bofors, som använts för Reza Shahs kista. Väldig massa jaktvapen, lustiga gevär med revolvermagasin.

Sen flyg. Lätt kaotisk flygplats i Shiraz när man ska resa därifrån. Vi fick efter incheckning av bagaget vara personligen närvarande när det röntgades, utifall att de skulle hitta något. Två genomlysningar, så var det OK. Åt hamburgare med helt normal fralla. Hur man hittade till gate var inte så enkelt. Först en identitetskontroll, där man inte såg om man var i rätt kö förrän man var framme eller så fick man tränga sig mellan för att se var man skulle stå. Lyckligtvis inga problem trots att mitt efternamn blivit IVARWESTLUND. Sen en stor vänthall med کافی شاپ (Kafi Shap = coffee shop) och tre utgångar till buss. Inte en enda översiktstavla. Avgångstid för oss var 21.50, stod Boarding 21.20 Innan vi kommit genom säkerhetskontrollen var klockan 21.40 Första utgången som öppnades var för ett plan som skulle gå 22.00, så tanken att planet, eller i alla fall bussen dit redan gått, hann ju infinna sig. Men i dagens läge släpper de knappast iväg ett plan med incheckat bagage utan att passageraren är där, försökte jag intala mig. Till sist kom Esfahan/Teheran upp, och det var bara att kliva på bussen till planet, en halvtimme sent. En familj med liten, liten flicka som varit med till Takht-e Jamshid kom på samma plan, men skulle vidare till Teheran.

En annan liten flicka, knappt två år hade suttit bakom oss. När vi skulle resa oss sträckte hon ut handen och kände på mitt hår, och sen på skägget. Alldeles tyst, och med jättestora ögon.

Fick bagaget fort och blev hämtade av en yngre son till Maryams väninna och hans kusin. Åkte i pappans bil, Peugeot Pars. Iranskbyggd variant av 405. Hade fungerande AC, till skillnad från flertalet taxi. Jättelyxig lägenhet, eller faktiskt två lägenheter i samma hus.