Direktlänk till inlägg 28 augusti 2014

Teheran, torsdag

Av Anders - 28 augusti 2014 17:00

Vaknade och trodde det regnade ute, men det var AC:n. Vi bor hos Maryams storasyster Nahid. Yngste sonen Omid har flyttat hemifrån. Storebror Vahid är i Tabriz som kartläsare på rally, hade flyttat ut, men flyttade in igen för ett tag sen. Jag bor i Omids gamla rum.

Huset är två år gammalt. Stengolv i lägenheten, målade ljusa väggar. Inbyggd AC. Är värd en miljard Toman. (Alla räknar i Toman, som är 10 Rial. Dock står priser i Rial på menyer. Cirka 450 Toman på en SEK)

Vi tog taxi till Pasdaran-gatan till en sarafi, växlade in våra 2100 dollar och 500 euro och satte in dem på bankkonto. Nahid bjöd på glassburgare. Taxi tillbaka, och sen skaffade vi ett kontantkort till Maryams telefon. Tyvärr var den operatörslåst, så vi klippte ner SIM-kortet till nano-storlek och satte det i min telefon i stället. SMS:ade till mina närmaste så de fick numret.

Resten av dagen gick åt att fixa ögonbryn och hår på Maryam med färgning och slingor. Måste ha varit dunderfärg till ögonbrynen, för hon fick kortisonsalva, betametason. Fint blev det i alla fall. Vi hade fått dit ett trådlöst modem av Vahids flickvän, Nagin, och kunde konstatera att Facebook och Google+ var blockerade, likaså Garmin. Jag satt och pluggade persiska. Persiskt skärmtangentbord är ett bra sätt att öva alfabetet. Fortfarande besvärligt med alla korta a, e och o som inte skrivs ut.

På kvällen kom Omid och hans flickvän Elmira med chihuaha, Pinky. Vi åkte till en trädgårdsrestaurang där man satt på mattor. Åt lammkotlettspett med bröd och yoghurt. Värsta taxiföraren hittills på vägen dit. Omid ringde till bolaget och klagade, de hade varit kunder där i åratal.

Tröskeln för att ta taxi är över lag låg. Det är varmt att gå och eländig trafik. Har inte sett någon som cyklar. Däremot MC och scooters i mängder. Bilar som man inte ser här, en hel del kinesiska, och så inhemska Saba. Men naturligtvis också en hel del Daewoo, KIA, Toyota. Peugeot 206 är mycket vanlig. Renault-modeller med andra namn. Inte en enda Volvo eller Saab än. Bussar lär dock ofta vara Volvo.

Hemma vid 1-tiden på natten. Maryam sov på madrass på golvet i mitt rum. Jag hade hårfärg i skägget och på handen när jag vaknade.